close

  

為什麼Jason Mraz可以把原本應該情慾的氣氛唱得這麼可愛。

 

聽這首歌,突然想起很久很久以前,跟你並肩走在巷弄裡找咖啡館的那個夜晚。你氣我走了好久找不到說好的那家咖啡館,我卻好想告訴你,我根本不在乎甚麼咖啡館。我只想待在你身邊,不管去哪裡、做甚麼都可以,就算這條巷子沒有盡頭也無所謂。你終於鼓起勇氣牽我手的那條路;你下課後陪我回家時送我當時你最喜歡曲子的那條路;你跟我失聯多年後相聚走了長長的、聊了一個晚上的、彷彿三年多來沒有空白的那條路。

 

你知道嗎?產生意義的從來就不是目的地阿。

 

那些漫無目的卻互相渴望的時刻,只有在那些時刻,我才覺得這一切都是真實的,才覺得每一刻是永恆的,才覺得因為擁有彼此而確實地被完整了。那是兩人互相吸引的過程中,我覺得最迷人的部分。不過其實這些都無所謂了,至於那些變質的部份,也不是不能接受,只是這樣的情況下,其實是很容易厭倦的。漸漸習慣,卻也漸漸開始厭煩。我還是對自己很有信心的,但我想我可能真的暫時殘廢了;我所能給予的,其實甚麼也撐不起。

 

Le jour où il sera possible à la femme d’aimer dans sa force, non dans sa faiblesse, non pour se fuir, mais pour se trouver, non pour se démettre, mais pour s’affirmer, alors l’amour deviendra pour elle comme pour l’homme source de vie et non mortel danger.

- Simone de Beauvoir

 

當有一天,女人能夠用她的力量去愛,而不是用她的脆弱去愛;不是自我逃避,而是自我發現;不是自我捨棄,而是自我肯定;到那時候,愛對於她就跟對於男人一樣,將成為生命的泉源,而非致命的危險。

- 西蒙 波娃

 

Long drive, long night

The best night of my life,

With you riding, your hand on my hand.

The thought of arriving, kind of feels like, dying.

I don’t want, to go home and be, alone.

 

Could we, stay out?

Could you, drive a little slower, don’t matter where we’re going,

As long as I’m with you, we could take the long way.

 

Chevy Nova, front seat, sofa, getting closer, to you.

Drive a little slower; don’t matter where we’re going, 

As long as I’m with you, we could take the long way.

Drive a little slower, not ready to go home,

I’d rather stay with you.

 

We could take the long way, to the country out of town.

Let’s get lost; I don’t wanna be found.

Let’s get away, now and be careful not to crash.

There’s no defrost and we’re steaming the glass.

You and the road have a generous shoulder

We can pull over and say we took the long way.

 

Headlights, not strobe lights,

I can see you, but not quite. 

I can feel you inside; the timing is just right.

For the moment, I don’t want to go home.

Take the long way.

 

Drive a little slower; don’t matter where we’re going.

Take the long way.

Drive a little slower; don’t matter where we going now.

Take the long way

Drive a little slower; not ready to go home.

I’d rather stay with you.

We can take the long way.

 

Long drive, long night, 

The best night of my life.

 

 

PS. 其實這首歌的歌詞結構一直讓我想到馬致遠的《天淨沙 秋思》,這種聯想感覺還蠻蠢的。

arrow
arrow
    全站熱搜

    Ocean 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()